Welkom piraten liefhebber, maak een account of login voor meer info!!

frm stereocoder wil niet

| vorige bericht | volgend bericht | terug naar overzicht | Laatste gelezen reactie |
 3039 x bekeken Door wouterkabouter 08 Jul 22:44 Bekijk foto
Beste heren,

Hier al een aantal jaar in de kast liggen,en eigenlijk nooit goed werkend gekregen.
Een FRM stereocoder.
Heb er diverse gebouwd,en werkten allemaal,deze eens gekregen omdat de werking niet goed was,en nu na een aantal jaar toch maar weer eens proberen er iets van te maken.

Het probleem,de coder gaat netjes aan,geeft mpx af,stereolampje op de tuner gaat ook netjes branden.
So far so good.
Totdat er audio op gaat,geluid is echt veel te hard,klinkt blikkerig alsof er door een megafoon die te hard staat wordt geschreeuwd (denk aan moeders de vrouw die boos schreeuwt door de telefoon ;) )
Stereolampje op de tuner gaat knipperen,en gewoon niet om aan te horen.
Dit is al bij het meest zacht insturen van de audio.
Het afstellen van het mpx level heeft geen effect op de geluidskwaliteit.

Heb de print nagelopen,en gecontroleerd volgens dit schema/componenten opstelling/bouwbeschrijving,

http://www.3-mtr.info/shareware/StereoCoder%20-%20FRM/

En op de styroflex condensatoren na klopt alles.
Ik kan mij niet voorstellen dat het niet plaatsen van de styroflex condensatoren alles verziekt,deze zijn vervangen voor mkt type's. En volgens mij bouwde ik deze nooit met styroflex en heeft t altijd gewerkt.
De LM741 zijn vervangen voor UA741cn,geen resultaat.
De gebruikte transistor is een bc547.

Kortom,waarschijnlijk is t iets heel simplels,maar ik tuur nu al zo lang op dit ding dat ik het even niet meer zie en de hulptroepen inschakel.
Heb er even een foto bijgedaan van de print,boven en onderzijde.
Even op de groene button klikken.
Alvast bedankt heren,hoop dat we hem aan de gang krijgen,weet dat er beter bestaat maar wordt nu een sport hem werkend te krijgen.

gewijzigd op : 09 Jul 22:09

Deel via: Twitter | Facebook | LinkedIn | Volgen | Tip | Print |

Je hebt geen rechten om dit forum (verder) te lezen of bent niet ingelogd !!