revieuw mengpanelen |
|
|  4058 x bekeken | Door kegelclub | 06 Jan 14:04 | ||
| Tijdens het opwaarderen van een P/A systeempje in een oefenruimte van een bandje kreeg ik toevallig de gelegenheid om een paar mengpaneeltjes naast elkaar te zetten bij een redelijk groot bedrijf in duitsland... hierbij mijn simpele bevindingen... ik kreeg de kans om 4 mengpanelen naast elkaar te zetten met dezelfde cd speler (simpele denon 19" pro speler) en om deze af te luisteren op een setje Genelec 8040 monitoren... Om de vier mixers 1 op 1 naast elkaar te kunnen vergelijken waren de mixer aangesloten op een Allen and Heath Mixwizard 20S... ik heb als referentie een originele cd gebruikt van de dire straights... brothers in arms... het ging om: 1. Behringer DX2000 USB (200 euro) 2. DAP Oxygen 7-3 (550 euro) 3. Dateq 7.4 (1450 euro) 4. D&R airmate USB (1900 euro) eigenlijk 4 totaal verschillende mixers in diverse prijscategorieën... ik heb 3 nummers van de cd op elke mixer getest met de EQ op neutraal. daarna nog even kort getest hoe de EQ reageert. in het onderling vergelijk viel me op: geen enkele mixer bleek echt mooi lineair weer te geven.allemaal kleurden ze nogal op hun eigen manier. 1. de behringer klinkt enigzins kaal en kil, audiobeeld is wel in verhouding maar mist details die de verhoudingen af maken. 2. de DAP klinkt vlak (niet erg warm en ook niet kil), het lijkt alsof de filtering wat te ver uit elkaar zit... al met al klinkt het ding voor het geld erg goed overigens! 3. Dateq 7.4 klinkt erg helder en confronterend en enigzins agressief met een mooi helder midhoog en een zeer compleet en goed in verhouding zijnd audiobeeld. 4. de D&R airmate USB klinkt warm en zeer goed in verhouding. - de Behringer klonk een beetje kil en kaal, het miste in vergelijking met de rest aardig wat warmte vanuit het midlaag. Verder viel me op dat de kanalen niet helemaal mooi dicht waren, als ik heel goed luisterde hoorde ik bij het geheel opengooien van de faders en gain een paar lekken (dus dat is dat je muziek hoort op een fader waarop eigenlijk niets is aangesloten). Ik miste een paar details in het audiobeeld die andere panelen wel goed weergaven... vooral tijdens een instrumentaal stuk leek de behringer nogal te knijpen in het midlaag (200hz - 800hz) ik hoorde dat bepaalde stemmen niet mooi aangezet waren en ik nam waar dat gitaar en snare niet mooi naar beneden werden afgerond waardoor ik de indruk kreeg dat ik telkens iets miste. Dit kwam ook terug in het laag... de lage bassgitaar klonk metaalachtig ipv hout en rond. Al met al vind ik de DX2000 geschikt voor gelegenheden zonder processing... ik denk dat agressieve processing teveel tekortkomingen van de DX2000 aan het ligt gaat brengen. Ik vond echter 200 euro niet teveel voor de Behringer... Prima ding om voor een simpele P/A te gebruiken of om een combinator achter te zetten of een andere processor zonder echte AGC. - De DAP Oxygen 7-3 Ik had aardig wat vooroordelen m.b.t. deze mixer... ik dacht eigenlijk dat het een zwaar overprijsde Behringer was en dat het ding zeker niet veel beter zou zijn als de DX1000 of DX2000. De verkoper had dit ding er als demo model staan en raadde me aan om er toch eens even naar te luisteren. Het ding verbaasde me eigenlijk gigantisch in positieve zin! Ik hoorde een veel voller geluidsbeeld als bij de behringer... het midhoog was in mijn oren erg transparant, het laag was vol en rond en het hoog klonk aardig vlak en zowaar gedetailleerd. Ik nam een verschil waar in plaatsing van hoog mid en laag ten opzichte van de behringer, het leek of het laag inderdaad dieper zat en of het hoog inderdaad wat hoger zat in het audiobeeld... dat was ook gelijk mijn grote kanttekening => het leek alsof er een gat zat tussen laag en mid en tussen mid en hoog! Na het bekijken van de specs bleek dit ook wel duidelijk, de verdeling van de filters is totaal anders als bij de andere merken... de crossovers van de EQ's zijn nogal onlogisch, zo zit laag op 30Hz!!! en het hoog boven de 15K... Het mooie aan dit paneeltje is dat het een replica is van de alom bekende Dateq 7.3... de gehele layout is zo goed als hetzelfde! de klank is iets anders. Over de klank: de Dateq vond ik wat agressiever en robuuster klinken, de DAP klonk in mijn oren wat gemoedelijker en iets minder gedetailleerd. Verder is de opbouw van de DAP verrassend goed! geen grote print maar per fader een individueel "broodje". de DAP voelt kwalitatief erg goed aan (zeker voor 't geld)... faders gaan mooi soepel en de potmeters "klikken" mooi mee... ik had niet de indruk dat dit ding binnen een maand kapot zou gaan. De DAP had dan ook geen last van vreemde kanaallekken zoals de behringer dat wel heeft. Verder was het signaal keurig ruisarm. alleen de EQ is nogal onbruikbaar voor broadcast doeleinden... maar gelukkig kun je deze uitzetten (net zoals op de dateq 7.3 dus). mijn conclusie over de DAP: Prima ding voor het geld! zeker aan te raden aan mensen die niet al teveel geld willen uitgeven aan een redelijk goede mixer! prima opvolger voor bijvoorbeeld de uit productie genomen Soundcraft spirit ES of een goed alternatief voor de oudere dateq's 7.2 en lager. (oude mixers die toe zijn aan een grote beurt zeg maar). -De dateq 7.4 Veel gezien in diverse studio's en wordt vaak in een naam genoemd met een D&R airmate / clubmate. Ik vond in vergelijking met de twee goedkopere mixers de dateq inderdaad wat beter klinken en kwalitatief beter aanvoelen. Vooral de bouwkwaliteit van de dateq lijkt erg goed. (ik mocht hem helaas niet van 3 hoog naar beneden gooien om een duurzaamheidstest te doen, maar volgens mij had het ding het gewoon overleefd ;-) ). In vergelijking met de D&R laat de Dateq naar mijn mening een paar steken vallen... dit is vooral op klankgebied en op kleine details... De dateq is een echte DJ / disco mixer en dat blijkt ook uit de klank... de dateq klinkt, naar mijn mening, in vergelijking met de andere mixers wat agressiever en wat meer "up front". Als je hier van houdt is dit natuurlijk perfect! Qua weergave van details geeft de Dateq een volledig aansluitend audiobeeld... alle verhoudingen kloppen gewoon naar mijn mening. EQ is goed gekozen, vooral voor DJ werk... even basje eruit draaien werkt perfect! maar uiteraard is dit niet het doel bij een radiostation. Ik kon de dateq niet betrappen op audiolekkages of ruis... wat me wel opviel was de zuivere articulatie in het mid hoog bij de dateq ten opzicht van de andere mixers... mijn conclusie: prima en oerdegelijke DJ mixer, prima geschikt voor de meer veeleisende radiopiraat met dikke processing. Ik zou alleen de prijs (900 euro duurder nieuw) tegenover de DAP niet kunnen verantwoorden! daarvoor is het verschil tussen de Dateq en de DAP simpelweg te klein! D&R Airmate USB Dit was het nieuwste model, met de standaard telefoonhybride en de USB kanalen erop. Deze twee heb ik echter niet kunnen testen, maar volgens mij is die USB optie erg handig! je zou er een denon mediaplayer op aan kunnen sluiten bijvoorbeeld! De Airmate is eigenlijk het enige paneel dat echt geschikt is voor broadcast... er zit o.a. cleanfeed op. Wat me opviel was de soepelheid en degelijkheid van de faders en potmeters op de D&R... voelt in vergelijking met de DAP en Behringer super solide aan! De dateq voelt ook erg goed aan, maar dit overtreft toch wel alles (mag ook wel voor dat geld). De klank is vele malen genuanceerder als de andere geteste mixers... het audiobeeld klopt perfect en hoog, mid en laag staan naar mijn mening bijna precies goed in het beeld... alles wordt tot in detail weergegeven met een warme klankkleur. Ten opzichte van de dateq mis je in eerste instantie een stuk diep laag en een stuk breed en helder midhoog... na iets langer te hebben geluisterd merkte ik dat alle tonen wel aanwezig waren maar dat dit veel genuanceerder werd weergegeven. Het laag liep wat anders over (sub naar laag) het midlaag en midhoog sloten anders op elkaar aan en het hoog was iets vlakker maar ook iets gedetailleerder in vergelijking met de Dateq. De verhouding van het audiobeeld deed met meer denken aan dat van de DAP dan als dat van de Dateq overigens... hoewel qua detailniveau de DAP uiteraard een stukje lager op de ladder staat... de Airmate kost nieuw bijna 2000 euro... maar heeft voor radiodoeleinden de minste complicaties. De EQ is fantastisch goed gekozen en uiteraard geen ruis of brom of audiolekkage naar andere kanalen. conclusie: na mijn mening qua klank en nuance zeker de beste mixer van de 4, maar ook veruit de duurste. De Dateq is misschien wel net zo goed, maar heeft een ander uitgangspunt... klinkt wat meet upfront en wat confronterender... als je hier van houdt moet je daar zeker voor kiezen! qua bouwkwaliteit ontlopen de dateq en de d&r elkaar niet zo heel gek veel. eindconclusie: Prijs/kwaliteit viel mij dat DAP mengpaneeltje het meest mee. |
||||
Deel via:
Twitter |
Facebook |
LinkedIn |
Volgen |
Tip |
Print |
Je hebt geen rechten om dit forum (verder) te lezen of bent niet ingelogd !!