Welkom piraten liefhebber, maak een account of login voor meer info!!

stuurzender werkt niet - info?

Reactie plaatsen | vorige bericht | volgend bericht | terug naar overzicht | Laatste gelezen reactie |
 2793 x bekeken Door dul-fm 04 Mar 00:54 Bekijk foto
Hallo allen,

Ik probeer met een paar kameraden deze zender combinatie werkend te krijgen(langlopend project), alleen hebben wij geen van allen veel ervaring met RF. En ik wil het wel graag begrijpen, daarom vraag ik het hier.

We hebben een pc die het audio signaal via een mengpaneel naar de stuurzender stuurt en die hebben we doorgelust aan de eindtrap met een SWR meter ertussen. De stuurzender hebben we met dipswitches afgesteld naar 97.0 daar is ook de antenne op afgesteld.
Toen we de opstelling testten konden we het signaal maar een 10-tal meters van de antenne ontvangen. Toen dachten we dat het aan de eindtrap lag en hebben we de mosfet losgesoldeerd en doorgemeten, deze kapot en zwart. Toen hebben we die vervangen (BLF177). Toen de stuurzender er zonder eindtrap achter gehangen en toen weer een heel zwak signaal, dat bij het draaien aan de hoog-laag potmeter niet veranderd.

Het ligt dus aan de stuurzender, en wat ik hoorde is dat ik waarschijnlijk de transistor had opgeblazen. Als ik het kastje open maak weet ik wel ongeveer wat de functie is van de 3 printplaten en denk ik dat het de roodomcirkelde transistor het haast moest zijn (sd1127 oftewel MRF237) maar dit weet ik dus niet zeker. Er zit geen zekering in die kapot is en de trafo en brug zijn goed. En omdat er ook geen naam of type op de zender staat kan ik ook geen schema's opzoeken(zelfbouw?). Ook zie ik wel meer transistoren op het rechter printplaatje zitten maar die kan ik niet aflezen.

Dus mijn vragen zijn:
-Wat van soort stuurzender is dit?
-Is de transistor kapot of moet ik het ergens anders zoeken?

Foto's: http://imgur.com/a/eb0Sk

Alvast bedankt voor het reageren!


Deel via: Twitter | Facebook | LinkedIn | Volgen | Tip | Print |

Je hebt geen rechten om dit forum (verder) te lezen of bent niet ingelogd !!