av technicus nieuw in fm wereld |
|
|  2254 x bekeken | Door fredjezultkoning | 13 Jun 16:24 | ||
| Hallo allen. Ik ben al jaren geluidstechnicus in diverse zaaltjes dus over mixers pa licht en video weet ik redelijk veel. Nu wil ik al jaren op de feestjes waar ik kom https://www.youtube.com/watch?v=2YSKb6Llmq4 Zenden via een fm zender. Dit omdat er vaak veel mensen in hun auto rond het feest hangen en het mij leuk lijkt die mensen van slap geouwehoer en zelf gemaakte muziek te voorzien. Vorige week de stoute schoenen aan getrokken en voor weining geld deze zender besteld: https://www.youtube.com/watch?v=A-rLVFt14zs En ja het is chinese electronica waar veel mensen huiverig voor zijn. De rubberduck antenne die bij de zender zat die paste er niet op. er zit een ander soort bnc aansluiting op. Gelukkig had ik nog een verloopje waar ik de pinnetjes vanaf heb laten slijpen zodat de antenne wel past. Toen werd het tijd haar eens te proberen. Ik heb zelf een presonus studiolive 16.0.2 met wat synthesizers en drumcomputers. En natuurlijk wat mics. Ik luister alles af op krk rockit 6jes. Op mijn mixer zit een mono sum uitgang die me perfect leek om naar de zender te sturen. Dus ableton opgestart 500hz tone aangezet en toen de zender. Amai het begon me toch te kraken en te piepen. frequenties die volgens mij helemaal niet fijn zijn voor je speakers kwamen er vlamhard uit en natuurlijk de 500hz tone. Amai dat was schrikken snel alles uitgezet. En info gevraagd bij een piraat uit mn dorp. Hij vertelde me dat ik de zender verder van mn studio af moest zetten en dat hij de zender wel een keer uit wou lezen. Maarja ik heb geen geduld dus snel een paar meter kabel er tussen en nog eens proberen. Nu de zender zon 5 meter van mn studio af en zonder mn speakers aan te zetten lijkt het gebrom en gepiep weg te zijn. Dus zender weer aangezet en met een wereld radiotje door de buurt gelopen om te kijken hoever het signaal rijkt. Op 1 watt was het zeker een kilometer en dat terwijl er een hoop flats tussen staan. Ik ben eigelijk best geschrokken van wat een 1 watt zender aan straling met zich mee brengt. En ik had nooit verwacht dat het zo ver zou rijken. Hoe komt het dat de zender zo stoort als hij dichtbij mn studiotje staat? Komt dat omdat er een kabel tussen mijn mixer en de zender zit? Op die feestjes staan vaak een aantal soundssystems (pa systemen) van een vaak een aantal kilowatt. als het op mn krk's al zo stoort wat gaat dat dan op systemen van een paar kilowatt doen? Stoort dit signaal alleen op speakers of heeft de rest van mijn gear er ook last van? Hoe noem je zon storing? dan kan ik er wat meer over opzoeken Graag tips voor een beginnend piraatje. Excuses voor het wellicht verkeerd plaatsen van dit bericht. Ik had hier al naar oplossingen gezocht maar weet niet hoe ik het probleem bij zn naam zou moeten noemen. In het beginners forum staan vooral vragen over mixers microfoons en software. Alvast bedankt. |
||||
Deel via:
Twitter |
Facebook |
LinkedIn |
Volgen |
Tip |
Print |
Je hebt geen rechten om dit forum (verder) te lezen of bent niet ingelogd !!